Tholen – In de 28-jarige historie reed P&M Jansen Transport hoofdzakelijk als charter voor diverse AGF-transportbedrijven. “Zo hebben we bijna 25 jaar voor Dijco gereden. Dat stamde nog uit de tijd van Kees de Wit bij Van Dijk Delft. In de loop van de jaren kwamen daar bedrijven als Mooy Logistics en Ton van Bergen Transport bij. Momenteel hebben we twee auto’s vast voor Freight Line Europe en sinds de overname van Gist voor DLG rijden”, vertelt Jeffrey Jansen.
“Zo zijn we altijd voor andere transporteurs aan het rijden geweest, maar een aantal jaar geleden begon het te kriebelen om ook meer voor onszelf te gaan rijden. Op het handelscentrum in Barendrecht waren we kind aan huis bij alle AGF-bedrijven. Op een dag plaatste ik een berichtje dat ik op Barendrecht stond met een vrachtwagen en ruimte had om wat handel te rijden. Zo zijn we heel klein gestart, maar inmiddels beginnen we op het handelsterrein een grote naam te krijgen en rijden we er dagelijks met drie trailers en een bakwagen rond. Transport is onze passie en dat zie je ook terug in ons opvallende wagenpark met een diversiteit aan kleuren, een V-8, open uitlaten, dat werk. Alle handelsbedrijven op Barendrecht kennen ons dan ook wel.”
“Bij het begin van de Corona-uitbraak was het even wat minder, maar inmiddels hebben we weer volop werk”, vertelt Jeffrey, die het bedrijf samen met zijn broers Marco en Dennis leidt. “Eerder deden andere transporteurs dit werk op Barendrecht, maar die animo nam bij hen wat af. Chauffeurs hebben doorgaans niet zoveel zin in dit werk, die rijden liever lange ritten. Daarnaast heb je vaak te maken met wachttijden. Wij zijn in dat gat gedoken en dat bevalt ons uitstekend. Onze ervaring en connecties zorgen ervoor dat we snel kunnen schakelen en door kunnen pakken. Het komt geregeld voor dat we aan onze vier auto’s op het handelsterrein niet genoeg hebben, er is altijd wel handel te verplaatsen.”
“Op het handelscentrum vindt volop onderlinge handel plaats. De ene importeur krijgt een container ananas binnen en verkoopt een gedeelte daarvan weer door aan een collega op het terrein, of als er handel afgekeurd is en de KCB langs komt, dan hebben bedrijven rap andere handel nodig en kopen ze bij een ander bedrijf op het terrein snel een paar pallets. Dan komen wij weer om de hoek kijken. Het voordeel is dat we alle bedrijven goed kennen, het is namelijk bijna altijd last-minute werk.”
“Dezelfde dienstverlening aanbieden op andere bedrijventerreinen, zit niet in de planning. “Al onze ervaring zit in Barendrecht, dat heb je niet zomaar elders opgebouwd. We breiden liever onze bestaande diensten uit, zodat we dezelfde kwaliteit en service kunnen blijven garanderen. Zelf zitten we vlakbij de Spaanse Polder, dus elke avond nemen we ook weer handel mee vanuit Barendrecht naar de groothandelsmarkt in Rotterdam. Ook de Westlandse transporteurs weten ons goed te vinden voor de nabestellingen vanuit Barendrecht. Ze weten toch wel dat er altijd een auto van Jansen in Barendrecht is.”
Auteur: Izak Heijboer
https://www.agf.nl/article/9460495/dagelijks-met-drie-trailers-en-een-bakwagen-in-de-weer-op-het-handelscentrum/